SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden

Fyra av tio småföretagare har ingen hemsida

Fyra av tio småföretag har ingen hemsida, visar en ny undersökning från Visma
rots att så gott som alla internetanvändare skaffar sin information genom att söka på nätet. Vanliga skäl att välja bort en hemsida är att man inte tror att den ökar försäljningen eller ger nya kunder.

– Det här är bekymmersamt, eftersom digitaliseringen helt har förändrat hur vi köper varor och tjänster. Dagens kunder förväntar sig att hitta allt de behöver på nätet och väljer andra leverantörer om ditt företag inte har en hemsida, säger Boo Gunnarson, företagarexpert på Visma Spcs.

Vismas undersökning visar att fyra av tio småföretagare i Sverige, 38 procent, fortfarande saknar en hemsida. Det finns flera skäl: Bland dem som inte har en hemsida uppger 62 procent att de inte tror att den skulle öka försäljningen. Lika många svarar att de inte tror att en hemsida skulle generera nya kunder.

Samtidigt är det till nätet som den stora majoriteten vänder sig när de ska köpa varor och tjänster. Praktiskt taget alla som använder internet, 96 procent, googlar för att hitta information på nätet, enligt Svenskarna och Internet 2019, Internetstiftelsens årliga studie av svenska folkets internetvanor. Sex av tio internetanvändare söker information på nätet varje dag.

– En bra hemsida stärker ditt varumärke och ger dig bättre kontroll över informationen som finns om ditt företag på nätet. Facebook och andra sociala medier är jättebra verktyg i marknadsföringen, men ska inte vara en ersättning för en riktig hemsida, säger Boo Gunnarson.

Utan betald annonsering är synligheten för en företagssida på Facebook i dag nästan obefintlig. Det innebär att småföretag som förlitar sig enbart på sin Facebooksida har mycket svårt att nå potentiella kunder.

I Sverige finns omkring en miljon registrerade företag. Av dessa är den stora merparten, 96 procent, små företag med upp till nio anställda.

För mer information, kontakta gärna:
Boo Gunnarson, företagarexpert Visma Spcs, 070-872 72 32, boo.gunnarson@visma.com
Johanna Stier, pressansvarig Visma Spcs, 073-056 17 69, johanna.stier@visma.com

Fakta: Tre viktiga skäl för småföretagare att ha en hemsida:
– Du når fler kunder och kan utveckla din affär.
– Du lever upp till kundernas förväntningar och får nöjdare kunder.
– Du tar kontroll över ditt rykte på nätet och stärker ditt varumärke.

SENASTE NYTT

- Nyheter inom industrivärlden
2024-04-26
Stolt leverantör av mark & va-material
2024-04-25
Effektivisera städningen med en städrobot Använd vatten för att skära med precisionISCAR introducerar ny krymputrustningMöt EdmoLift på Elmia Produktionsmässor Vi ställer ut på Elmia Automation
2024-04-24
När konstant tryck och luftflöde är ett måste Elektronisk övervakning av luftkvalitén Från konstruktion till kund med Lännen AB Vandskæring A/S investerarVill du framtidssäkra din produktion?
2024-04-23
Reality Capture Från isen till affärslivetVisste du det här om magnetventiler?Panasonic anställer ny medarbetare i SverigeCognizant och Microsoft utökar AI-partnerskap
2024-04-22
Ny joystick gör jobbet enklareMekanisk delrenoveringLegendarisk maskin som går på vattenHLR-utbildning för före­tag inom industrivärlden NYHET! - Apparatskåp